Starszaki 12.04.2021 r., 13.04.2021 r., 14.04.2021 r.
Propozycja zajęć dla dzieci 4-5-letnich w dniu 14 kwietnia 2021 r.
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Temat dnia: Zwierzęta na wsi
Zestaw ćwiczeń porannych ( do wyboru)
– „Wiosenny spacer” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci spacerują po dywanie przy dźwiękach dowolnej piosenki. Na dowolny sygnał np. delikatne uderzenie opuszkami palców w bębenek dzieci muszą szybko schować się pod parasolem. .
-„Zbieramy kwiaty” – ćwiczenia tułowia – skręty. Dzieci stają w rozsypce, nogi lekko rozstawione na szerokość bioder. Naśladują zrywanie kwiatów – robią skłon raz w lewą, raz w prawą stronę, próbując dotknąć palcami obu rąk podłogi.
– „Koniki na łące” – zabawa bieżna. Rodzic gra na bębenku rytm do biegu lub marszu. W zależności od granej melodii dzieci-koniki biegają w różnych kierunkach , wysoko unosząc kolana (konie kłusują) lub maszerują, wysoko unosząc kolana (konie idą stępa).
-„Chlup w błotko!” – zabawa z elementem podskoku. Rodzic rozkłada na podłodze obręcze- -kałuże błota. Dzieci-świnki maszerują przy dźwiękach muzyki. Gdy muzyka cichnie, wskakują obunóż do najbliższej obręczy. Zabawę powtarzamy wielokrotnie.
„Kaczuszki” – zabawa popularna przy muzyce. Dzieci kolejno wykonują rytmicznie następujące gesty: dzióbki, skrzydełka, bioderka, klaskanie
Link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
Zajęcia matematyczne
„Dwie czy cztery nogi?” – zabawa matematyczna.
Rodzic układa dwie pętle ze skakanek na podłodze. Do jednej pętli wkłada dwa klocki, a do drugiej – cztery. Następnie prosi dzieci, by posegregowały zwierzęta w zależności od liczby kończyn. Biorąc do ręki ilustrację przedstawiającą dane zwierzę, dziecko dzieli jego nazwę na sylaby i wkłada obrazek do odpowiedniej pętli.
Pomoce (• 2 skakanki, 6 klocków, ilustracje zwierząt •)
„Na wiejskim podwórku”– ćwiczenie klasyfikacyjne.
Rodzic pokazuje dzieciom (na komputerze lub ilustracjach) „domy wiejskich zwierząt” – budę, oborę, kurnik, chlewiki, a dzieci układają zwierzęta na obrazkach obok ich domów.
Pomoce (• ilustracje: buda, chlew, kurnik, obora, kot, kaczka, kogut, kura, indyk, krowa, koń, pies, świnia, owca •)
„Zwierzątka do domu” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniem klasyfikacyjnym.
Rodzic dzieli ilustracje zwierzątek lub figurki przedstawiające zwierzątka na cztery grupy: psy, świnki, krowy, kury. Każda grupa ma szarfę w jednym kolorze. Rodzic układa na podłodze ilustracje przedstawiające „domy wiejskich zwierząt”. Dzieci maszerują w rytm melodii granej przez rodzica np. na tamburynie. Na hasło: np. kury – szybko gromadzą się wokół swoich domków. Zabawę powtarzamy wielokrotnie.
Pomoce (• ilustracje: buda, chlew, kurnik, obora; szarfy w czterech kolorach, tamburyn •)
. Dzieci opowiadają, co przedstawiają obrazki. Następnie otaczają pętlami 5 powtarzających się zwierząt na obu ilustracjach.
Zabawa ruchowa
„Wiejskie czy nie?” – zabawa ruchowa z piłką. Dzieci stoją w kole rodzic rzuca do dzieci piłkę, wypowiadając przy tym nazwę zwierzęcia. Jeżeli rodzic wypowie nazwę zwierzęcia żyjącego na wsi – dziecko może złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę innego zwierzęcia – nie wolno mu złapać piłki. Kto się pomyli, na chwilę opuszcza zabawę.
„Kacze piórko” –doskonalenia orientacji w schemacie ciała.
Rodzic delikatnie łaskocze dziecko w różne części ciała, a dziecko podaje nazwy tych części ciała. Następnie dziecko łaskocze rodzica w miejsca przez niego wymienione.
Zajęcia techniczne
„Wesołe zwierzęta- praca techniczna ”
Dziecko układa z kółek origami dowolne wiejskie zwierzęta
Link do przykładowej pracy
https://www.youtube.com/watch?v=DuiBpuU1LL0
Propozycja zajęć dla dzieci 4-5-letnich w dniu 13 kwietnia 2021 r.
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Temat dnia: Wiosna w wiejskiej zagrodzie
Zajęcia muzyczne
„Stary Donald farmę miał” – zabawa rozwijająca pamięć i sprawność językową do piosenki o tym samym tytule. Nauka piosenki metodą ze słuchu.
Link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
„Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają języki (na przemian szerokie i wąskie, płaskie lub zaostrzone), następnie unoszą lekko brzegi języków do zębów.
Zajęcia zorganizowane – ćwiczenia gimnastyczne
Zapraszamy do wykonania ćwiczeń gimnastycznych.
Zabawy ruchowe z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne
Powitanie części ciała-dziecko z rodzicem ,rodzeństwem witają się różnymi częściami ciała np. plecami, boczkami, głowami, łokciami, kolanami itp.
-Przepychanka – dziecko z rodzicem siedzą tyłem do siebie i opierają się plecami o siebie. Na sygnał odpychają się nogami i próbują przepchnąć drugą osobę z pary
-Paczka- dziecko siedzi skulone na podłodze, rękami obejmuje kolana. Rodzic usiłuje rozwiązać paczkę – ciągnie za ręce, nogi -oczywiście nie za mocno. Po chwili następuje zmiana ról w paczce.
„Gimnastyka buzi i języka” – zabawy logopedyczne:
„Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci na wydechu mruczą.
„Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarze, wydając dźwięki: opukiwanie nad górną wargą – mówią www..., pod dolną wargą – zzz..., klatka piersiowa – żżż...
„Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Dzieci nabierają powietrza i starają się jak najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu. Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę. „Koniki” – ćwiczenia języka. Dzieci kląskają czubkami języków. Miłego dnia. Pozdrawiamy
Propozycja zajęć dla dzieci 4-5-letnich w dniu 12 kwietnia 2021 r.
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Temat dnia: Rozmawiamy o szczerości
Zajęcia z mowy
Omawianie wartości „szczerość” – słuchanie opowiadania „O małej kózce kłamczuszce” M. Szeląg, rozmowa na temat szczerości i konsekwencji, jakie niesie ze sobą kłamstwo.
Link do opowiadania file:///C:/Users/gosia84/Desktop/O%20ma%C5%82ej%20k%C3%B3zce%20k%C5%82amczusce.pdf
Pytania do wysłuchanego utworu:
Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
W jaki sposób i dlaczego koza okłamała swoich przyjaciół?
Czy skłamała tylko raz?
Co się stało, gdy Wiercipiętka miała naprawdę swoje urodziny?
O czym pomyślała kózka, gdy zdmuchiwała świeczkę na urodzinowym torcie?
Jak myślicie, czy warto jest okłamywać innych, dlaczego?
„Szczery i kłamczuch”
Zabawa ruchowa z elementem skoku rozwijająca koncentrację uwagi.
Dzieci stoją przed rozłożoną na ziemi liną, ramię przy ramieniu. Jeśli usłyszą słowo: Kłamczuch!, dzieci nie ruszają się z miejsca. Jeśli usłyszą słowo: Szczery!, dzieci przeskakują nad liną (następnie wracają na miejsce).
Zajęcia plastyczne
„Kłamstwa na obrazku”
Każde dziecko ma kartkę z narysowaną na środku sylwetą kozy. Dzieci malują kozę Wiercipiętkę białą farbą, a kiedy praca wyschnie, tworzą wokół zwierzęcia fałszywy krajobraz (bowiem kózka była kłamczuszką) – dorysowują np.: różową trawę, niebieskie słońce, pomarańczowe chmury, rośliny w nierzeczywistych kolorach i nienaturalnej wielkości (drzewa mogą być mniejsze od kozy, kwiaty – większe od niej, a na fioletowych drzewach mogą rosnąć grzyby)
„Podążaj za dzwoneczkiem kozy” – rozwijania percepcji słuchowo-ruchowej.
Dziecko ma zawiązane chustą oczy. Rodzic raz po raz dzwoni dzwonkiem, a dziecko musi dojść do miejsca, z którego płynie dźwięk. Gdy dziecko dotrze do źródła dźwięku, rodzic ponownie się przemieszcza i dzwoni dzwonkiem.
Miłego dnia. Pozdrawiamy
Dodaj komentarz