Starszaki 15.04.2021 r., 16.04.2021 r.

Propozycja zajęć dla dzieci 4-5-letnich

w dniu 16 kwietnia 2021 r.

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

Temat dnia: Krowy i krówki

 

Zajęcia z mowy

„Deser” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści

 

LUDWIK JERZY KERN

,,Deser”

Zobaczyła krowa bezę,

Popatrzyła na nią zezem.

- To ma być deser, proszę pana?

Ładny mi deser, pieczona piana!

Niech mi pan wierzy, panie łaskawy,

Nie ma lepszego deseru od trawy.

Jak pan na łąkę się wybierze, to pogadamy o deserze...

 

Pytania do wysłuchanego utworu:

Kto jest bohaterem wiersza?

Co to jest beza?

Jak wygląda krowa?

Co zobaczyła krowa?

Co jest deserem dla krowy?

A co jest deserem dla ciebie?

„Układam rymy”

Rodzic podaje dziecku dowolne słowo, a dziecko dopowiada do niego rym, np. krówka – mrówka, koń – słoń, kura – góra, kot – płot.

 

„Wiosenny wietrzyk” – rozwijanie mowy i wymowy.

 Dziecko naśladuje głosem wiejący wiatr: fiuu…, szsz... z różnym natężeniem głosu.

 

Zajęcia z przyrody- eksperyment badawczy

 „Twaróg” – zabawa badawcza, eksperyment1 . rodzic odmierza 250 ml mleka i wlewa je do słoika. Następnie rodzic lub chętne dziecko wlewa do słoika z mlekiem 80 ml octu. Dokładnie miesza ciecz łyżką. Na dnie słoika osadzi się substancja o grudkowatej konsystencji – twaróg. Gdy wlejemy ocet do mleka, zrobi się ono kwaśne i zmętnieje. Na spodzie odłoży się twaróg, mieszanina tłuszczu, minerałów i białka, zwanego kazeiną. Biaława ciecz nad twarogiem to serwatka.

• 250 ml mleka, 80 ml octu, pojemnik z miarką, łyżka, słoik •

Znamy te zwierzęta” – rozwiązywanie zagadek

Kura

Po podwórku spaceruje. Ko, ko, ko – wciąż wyśpiewuje.

Znosi jaja, śpi na grzędzie. Choć to ptak, latać nie będzie.

 Kot

Mruczy i oczy pięknie otwiera. Turla się i o nogi ociera.

 By na kolana wskoczyć już czeka. Miauczy, gdy czegoś chce od człowieka.

Indyk

 Upierzony jest wspaniale i czerwone ma korale.

Pośród drobiu jest jak król. Dumnie krzyczy: gul, gul, gul!

 Koń

 Cudnie powiewa rozwianą grzywą, a kopytkami stuka jak żywo.

 Wielkim paradom dodaje szyku. Mój ma bieguny. Stoi na strychu.

 Krowa

 Na łące pasie się w letnie dni. Zimą je siano. W obórce śpi.

 Duża ma rogi. Mleko nam daje! Muczy znajomo swoim zwyczajem.

 Pies

Podaje łapę, merda ogonem. Kiedy zagwiżdżesz, biegnie w twą stronę.

 I aportować wspaniale umie. Chociaż nie mówi, kocha, rozumie!

Owca

Wełnę gęstą ma na sobie. Nieraz rogi też na głowie.

 Bee, bee – słychać gdzieś z oddali, Kiedy pasie się na hali.

Świnia

Króciutkie nóżki, ryjek dość długi. Różowa. Jej ogon kręcić się lubi.

W chlewiku sobie zakwiczy czasem. I to nieprawda, że jest brudasem!

Propozycja zajęć dla dzieci 4-5-letnich w dniu 15 kwietnia 2021 r.

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

Temat dnia: Co robi na wsi świnka, zaśpiewa każda dziecinka

 

„Świnka” – zabawa z rysowanym wierszykiem.

W trakcie recytacji wiersza rodzic wykonuje rysunek na tablicy lub na dużym arkuszu papieru.

 

Świnka Wanda Szumanówna

To będzie świneczka.

Brzuszek jak beczka,

ogon zakręcony,

ryjek przytępiony,

ucho, oko..., nóżki małe…

 i zwierzątko jest już całe!

 

 Zajęcia matematyczne

 ,,6 Świnek’’- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz liczebników porządkowych

 

Za stodołą, w małym chlewie    ( Dzieci przykładają dłoń do czoła, a następnie do podłogi)

 mieszka sobie świnek sześć. . (Pokazują na palcach liczbę „sześć’’)

Co dzień rano im w korytku  gospodyni daje jeść.   (Dłonie mają złączone przed sobą w „łódkę”.) Wkładają jedną dłoń do drugiej   (złożonej w łódkę) i naśladują karmienie zwierząt. Podczas przygrywki: dwa uderzenia w uda, raz w dłonie, bieg w miejscu z jednoczesnym obrotem i zeskok na złączone nogi.

 

Cztery krótkie, grube nóżki, (Pokazują na palcach liczbę „cztery”.)

śmieszny ryjek  oczka dwa ( Wskazują na swoje buzie i oczy)

 i ogonek zakręcony (Wskazują na swoje pupy i kręcą dłonią.)

każda śliczna świnka ma. (Wskazują na siebie.)

 

Pytania do wiersza:

Ile było świnek?

Gdzie mieszkały?

Ile nóżek ma świnka?

Ile ma: oczu, uszu, ogonków?

 

Zajęcia gimnastyczne

 Część wstępna – „Na wiejskim podwórku” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 Dzieci-kurki poruszają się swobodnym biegiem w różnych kierunkach po sali. Na mocne uderzenie w tamburyn, na środek wybiega kogut (chętne dziecko) i zagania kury do kurnika. Kury uciekają przed kogutem, szukając schronienia w miejscu wyznaczonym przez rodzica za pomocą liny gimnastycznej. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie – za każdym razem w rolę koguta wciela się inne dziecko.

 

 Część główna – „Kury na grzędzie” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu.

 Rodzic rozciąga linę przez środek pokoju. Dzieci spacerują po pokoju, ostrożnie się wymijając, ręce mają zgięte w łokciach, dłonie dotykają barków (naśladują skrzydełka), wykonują ruchy góra – dół. Na zapowiedź rodzica: Kury na grzędzie – dzieci stają na linie, obejmując ją palcami stóp. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

 

 „Brzydkie Kaczątko” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dzieci siedzą w rozsypce w pozycji siadu skrzyżnego, wykonują skłon tułowia do przodu, ręce wyciągnięte przed siebie, klatka piersiowa dotyka kolan. Powoli unoszą tułów, ręce wyciągają na boki (naśladują duże łabędzie skrzydła), wykonują obszerne ruchy góra – dół. Ćwiczenie należy powtórzyć 4–6 razy.

 

 „Piórko” – ćwiczenie oddechowe.

Rodzic rozdaje piórka, po jednym dla każdego dziecka. Dzieci układają piórka na dłoni i próbują je zdmuchnąć. Następnie układają piórka na podłodze, wykonują klęk podparty, uginają łokcie i dmuchają na piórka. Podążają za przesuwającym się piórkiem.

 

 „Kaczuszka i lis” – zabawa bieżna.

 Po jednej stronie sali ustawiają się dzieci-kaczuszki, na środku stoi rodzic -lis. Lis porusza się krokiem dostawnym po wyznaczonej linii, kaczuszki próbują uciec na drugą stronę, tak aby lis ich nie złapał. Złapana kaczuszka zajmuje miejsce lisa i zabawa toczy się dalej. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

 

Część końcowa – „Gęsi gęsiego” – korowód.

Rodzic -gęsia mama prosi dzieci, aby ustawiły się gęsiego, jedno za drugim, i naśladowały jej ruchy. Gęsia mama: idzie zwykłym krokiem, kołysząc się na boki z lekko rozstawionymi nogami, stawia stopę przed stopą, porusza szeroko rozpostartymi ramionami, kręci bioderkami, kiwa głową na boki itp. Dzieci-gąski naśladują jej ruchy.

 

 

 

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz